Сімейний бізнес: основні правила та підводні камені

На перший погляд сімейний бізнес можна назвати ідеальним варіантом бізнесу. Всі один одного знають, добре ставляться один до одного і не кинуть у важкій ситуації. Це все, звичайно, так, але, проте, і у сімейного бізнесу є маса підводного каміння, про яке потрібно знати тим, хто стоїть на порозі створення сімейної справи. Отже, давайте поговоримо про плюси та мінуси сімейного бізнесу більш докладно.

Насамперед багато членів сім’ї, ставши, до того ж, ще й бізнесменами, чомусь думають, що їх мають розуміти за замовчуванням. І бувають дуже здивовані, коли це виявляється не так.

Але кожному треба зрозуміти, що ті правила, які діють між вами, як між членами однієї сім’ї, не завжди можуть бути зручними у бізнесі.

Сімейний бізнес

Наприклад, ви звикли дзвонити своїй половинці або своєму родичу кілька разів на день. Здавалося б, а що у цьому поганого? Але якщо ця людина, наприклад, протягом якогось часу перебуватиме на ділових переговорах, то ваш дзвінок у цей час вже буде недоречним. У зв’язку з цим про засоби зв’язку родичам, які ведуть спільний бізнес, теж варто домовлятися окремо. Це другий момент, на який варто звернути увагу.

Ідемо далі – пункт третій і не менш важливий. Замислюючись про створення сімейного бізнесу, вам потрібно навчитися відокремлювати роботу від спільного відпочинку. Інакше ви працюватимете, як кажуть, на знос.

Ще одна ситуація, до якої потрібно бути готовою всім, хто вирішив взяти участь у спільному бізнесі. І, на жаль, ця проблема досить часто зустрічається – хтось робить усе, а хтось нічого. І вважає це само собою зрозумілим, адже все ж таки родичі, не чужі люди. Що можна порадити у такому разі? Звичайно, обговорити все на березі, ще до того, як ви організували ваше сімейне підприємство.

Потрібно чітко розподілити всі обов’язки, причому бажано зробити це письмово. Також дуже важливо скласти ієрархічні сходи, в яких чітко буде видно, хто у вашому бізнесі начальник, а хто – підлеглий. Якщо у вашій спільній організації не буде начальника, то в ній не буде й порядку — це також необхідно усвідомити заздалегідь.

Наступний дуже важливий пункт стосується фінансів. Причому це не тільки розподіл заробітної плати, а й право підпису на документах, право розподілу грошових потоків і так далі. Якщо не обговорити такі питання заздалегідь, то одного разу ваш сімейний бізнес просто розвалиться.

До речі, щоб потім ваш бізнес йшов легко і без недомовленостей, найкраще всі правила вашого бізнесу записати у вигляді документа з підписами всіх, хто бере участь у цьому проекті. Звичайно, не обов’язково завіряти його у нотаріуса, але якщо ви це зробите, це додасть йому юридичної сили, що важливо. До такого документа необхідно включити всі пункти, починаючи обов’язками кожного працівника та його заробітною платою та закінчуючи контролем над фінансовими потоками.

Ще одна помилка більшості тих, хто тільки починає свій бізнес, полягає в тому, що в цей проект приймають усіх родичів, незважаючи на їхній професіоналізм або його відсутність.

І це часто призводить до краху сімейного проекту. Ваше підприємство буде успішним лише тоді, коли кожен його працівник приноситиме користь. А, наприклад, яка буде користь вашій сімейній автомийці від вашої троюрідної племінниці, яка нещодавно закінчила курси перукарів? Звичайно, ніякої, тому її навряд чи варто приймати на роботу, хоч вона і ваша родичка.

Буде непогано, якщо за розвитком вашої сімейної справи з боку спостерігатиме, наприклад, друг вашої родини, так званий, зовнішній радник. Погодьтеся, що деякі моменти все ж таки краще видно з боку, тому прислухайтеся до того, що вам говоритиме ця людина.

І, нарешті, останнє. Запам’ятайте, сімейний бізнес – це не для кожного та не назавжди. Якщо ваш родич знайшов собі інше місце роботи і вирішив піти із сімейної справи – це його право. Не варто його за це засуджувати чи ображатись на нього. Цілі протягом життя у людей змінюються, і ваш родич у цьому не є винятком.

Як вийти заміж за багатого

Ділові переговори як запорука успіху у бізнесі

Як навчитися правильно розпоряджатися часом